Utbrent

Det er ikke bare de voksne som kan bli stressa, slitne og utkjørte. Også barn og unge kan bli så utslitt både i kropp og sjel at de rett og slett ikke orker mer. Mange sliter seg helt ut for å være ti

Er du utbrent eller brenner du lyset i begge ender?

Da risikerer du å bli fysisk og psykisk utmattet, deprimert og utilfreds.

Det er ikke bare de voksne som kan bli stressa, slitne og utkjørte. Også barn og unge kan bli så utslitt både i kropp og sjel at de rett og slett ikke orker mer.

Mange sliter seg helt ut for å tilfredsstille kravene de stiller til seg selv og de forventningene de føler at andre har til dem. Pen, kul, flink, snill og populær på en gang er mye forlangt!

Når presset har vært for stort over lang tid, kan du ende opp i en situasjon der du rett og slett ikke klarer å takle hverdagen mer. Det er ikke noe overskudd igjen, og du sitter bare igjen med en tomhet og en følelse av å mislykkes i ett og alt. Du føler deg tappet for krefter og er langt nede både fysisk og psykisk. På fagspråket har man kalt tilstanden for utbrenthet. Dette kan gjelde mennesker i alle aldre.

Hvem har ikke av og til kjent følelsen av å møte veggen? Arbeidsgleden blir borte, kroppen tappes for krefter, selv det en vanligvis gleder seg over blir et ork. Samvær med familie og venner som en setter stor pris på, oppleves bare som enda flere plikter og prestasjoner.

Kanskje det å innrømme og godta egne begrensninger ville hjelpe de som er på vei inn i utbrentheten. Ikke helt lett i en verden som krever mer og mer av yteevnen din.

Symtomer, utbrent?

Du kan merke det på motivasjonen for skole eller jobb, en følelse av alltid å være litt trøtt og nedfor. Litt irritabel og deppa. Selvfølelsen er ikke den samme. Du blir mer og mer likegyldig. Samvittigheten er konstant dårlig. Klarer jeg ikke mer enn dette? Du synker enda et hakk ned på depresjonsskalaen.

Hvor ble det av overskuddet fra i sommer. Ferie og fritid kan gjøre meg litt glad, men det er så langt borte. Hele kroppen er stiv og støl. Det verker i skuldre. Søvnen er dårlig.

Det ytre presset kan til tider bli for stort. Vi bør til tider kjenne litt på ansvaret for dem vi har rundt oss, lese signalene. Dette gjelder alt fra barn, ektefelle, foreldre, pasienter, klienter, elever og medarbeidere. Ressursene og tiden strekker ikke alltid til. Noen opplever at de vokser med oppgavene de blir pålagt, andre har en sårbarhet som gjør at de møter grensene tidlig.

Det går et hårfint skille mellom depresjon, stress og utbrenthet.

Noen generelle regler:

  • Sett grenser. Det er viktig at du setter grensen der det passer deg, ikke der du tror andre ville si stopp. Det er din kropp, din helse og ditt liv. Det er bare du som kan ta ansvar for deg selv! Ikke påta deg mer enn du vet du makter å gjennomføre, selv om det kan være fristene å forsøke å sprenge egne grenser av og til.
  • Lytt til kroppen din. Når signalene om at kroppen er sliten begynner å melde seg, er det viktig at du lytter til kroppen, for den forsøker faktisk å fortelle deg noe. Hvis du setter deg mål det er mulig for deg å nå, vil du ikke oppleve å bli skuffet og føle deg utilstrekkelig og mislykket så ofte.
  • Ta pauser fra hverdagen når det blir for tøft, ta en stille helg til å tenke over hva du egentlig vil og hvordan du har det i hverdagen. Det er tillatt å være sliten, og det er greit å stikke av når du har behov for en sjelepause.

Noen å snakke med?

Kanskje kan det være godt å snakke med noen om hvordan du har det, ofte vil det være lettere for noen utenforstående å se at kravene du stiller til deg selv er for harde å innfri. En venn eller venninne, foreldre, lærer eller en terapeut kan være til stor hjelp for å få deg på rett kurs igjen. Hvem du velger å snakke med er opp til deg, bare du får hjelp. Det er lettere å komme seg ut av den onde sirkelen hvis du tar tak i problemene tidlig, så ta signalene på alvor.

Terapier
bestill time

Du kan bestille time på 22 73 27 70 eller benytt skjemaet under.

Bestill_time_quick

  • *obligatorisk felt
0

Start typing and press Enter to search